Stres i jego wpływ na nasze życie

Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczony, czy stawiasz pierwsze kroki na ścieżce swojej kariery, nie raz przeżyłeś stresujące sytuacje w pracy. Zarówno te związane z obowiązkami, jak i międzyludzkimi relacjami. Napięta atmosfera, konflikt z szefem, bądź plany, które nie układają się po Twojej myśli… takie sytuacje nie są sprzyjają Twojemu samopoczuciu i zdrowiu. Powszechnie stres oceniany jest więc jako zjawisko negatywne. Niestety, w dłuższym okresie oddziałuje on coraz gorzej na Twój organizm.

Zacznijmy jednak nieco przewrotnie. Czy stres działa tylko destrukcyjnie? Czy można traktować go również pozytywnie?

Stres pozytywny, czyli mała dawka stresu nigdy nie zaszkodzi

Nie zaszkodzi, a wręcz doda poczucia gotowości i odwagi do działania. Żeby lepiej to zrozumieć przypomnij sobie czasy szkolne. Zapewne pamiętasz, jak przygotowywałeś się do konkursu/turnieju z atrakcyjnymi nagrodami. Chciałeś wtedy dobrze wypaść, a sama myśl o byciu zwycięzcą napawała Cię ekscytacją. To normalne – czułeś wtedy ogromne emocje. Być może pragnąłeś tym osiągnąć swoją własną satysfakcję i zadowolenie rodziców. A teraz przypomnij sobie dzień przywołanego konkursu. Z pewnością odczuwałeś dreszcze połączone z uczuciem szczęścia. Szczęścia na myśl o tym, że nadeszła chwila, w której zaprezentujesz swoją wiedzę, bądź umiejętności. Czułeś też chęć rywalizacji. W końcu nic nie działa na nas tak, jak porównywanie swoich wyników z innymi.

Dokładnie tak samo funkcjonujesz w dorosłym życiu. Stres, który przeżywasz w ważnych momentach w pracy, powinien występować. To on dodaje Ci odwagi do błyskotliwych myśli, które prezentujesz na forum. Ten stres sprawia, że na Twoich obowiązkach po prostu Ci zależy.

Opisany przykład nawiązuje do stresu pozytywnego, dzięki któremu jesteś mocniej zaangażowany i możesz spełniać się w swojej pracy.

Jednak czy każdy zgodzi się z tym, że na myśl o wyzwaniach w pracy, jego organizm wypełniają endorfiny po brzegi? To niestety pytanie retoryczne, na które pozostaje jasna odpowiedź: nie. Dlaczego tak się dzieje? Tutaj do dyskusji dołącza stres negatywny.

spacery sposób na stres

Stres negatywny – skąd się bierze?

Aby zrozumieć problem narastającego stresu, należy zajrzeć do jego przyczyny. Wiele z osób, które boryka się z chronicznym napięciem w pracy, nie zdaje sobie z tego sprawy, bądź boi się poznać niemiłą prawdę. Jeśli zauważasz, że stres działa na Ciebie destrukcyjnie, pomyśl czy pracujesz w odpowiednim dla Ciebie środowisku. Nie zawsze wynagrodzenie stanowi podstawę szczęścia. Pamiętaj również, że Twoje problemy w pracy przekładają się również na relacje w życiu prywatnym.

Przedstawmy to z perspektywy doświadczonego pracownika, który nie odczuwa satysfakcji, jednak przyzwyczaił się do warunków swojej pracy. Mimowolnie poddaje się kolejnym raportom i spotkaniom, na których inni oczekują od niego bezbłędnych spostrzeżeń, najczęściej z racji długoletniego czasu spędzonego w firmie. Do tego dochodzi presja czasu i narastająca liczba ostatecznych terminów. To wtedy najczęściej można zauważyć u siebie wypalenie zawodowe. Pracownik nie odczuwa już chęci do działania, a dzienne godziny pracy odlicza, nerwowo spoglądając na zegarek.

Dlaczego tak się dzieje? Tak zdarza się w momencie, w którym przez swoją pracę nie jest się spełnionym człowiekiem. Niestety, ale z reguły jesteśmy narodem, który boi się zmian. Przyjmujemy, że stabilizacja to klucz do dobrego życia. Stażyści, którzy chwytają pierwsze zawodowe okazje, niekiedy zostają u swojego pracodawcy jedynie ze względów finansowych. Tak nie powinna dzisiaj wyglądać recepta na szczęście w życiu.

Negatywny stres wynika także z problemu pojawiającego się w kontaktach międzyludzkich. Nie każdy pracodawca skupia na tym swoją uwagę. Zdarza się, że taka postawa przyzwala na  odrzucenie pracownika, który być może próbuje odnaleźć się w nowym miejscu pracy. Tymczasem relacje międzyludzkie są bardzo ważne o ile nie najważniejsze dla dobrego funkcjonowania w firmie.

Jakie są skutki długotrwałego stresu?

Chronicznego stresu nie można bagatelizować. Może on prowadzić do zaburzeń zarówno fizycznych, jak i mentalnych. Każdy układ naszego organizmu jest ze sobą powiązany. Dlatego pierwsze oznaki długotrwałego stresu szybko dają się we znaki. Pierwszymi objawami może być brak koncentracji. Z czasem potrafi on przerodzić się w nadmierną nerwowość, co z kolei prowadzi do nerwicy. Podczas gdy nieprawidłowo funkcjonuje układ nerwowy, można spodziewać się nieprzyjemności również w układzie pokarmowym. Po spożytym posiłku zaczyna boleć żołądek, jelita, bądź powstaje nieprzyjemne uczucie „przelewania się” pokarmu. Takie objawy z pewnością utrudniają skupienie się na jakiejkolwiek pracy. Zbyt duże nerwy hamują prawidłową pracę układu oddechowego. To właśnie przez nie, nie można złapać oddechu. Pamiętaj, że to tylko wycinek problemów. Borykając się ze stresem, nie możesz skupić swoich myśli, a czas wolny poświęcasz jedynie na… zamartwianie się.

Osoba zestresowana zaczyna tracić ochotę na jakiekolwiek spotkania towarzyskie. Zamyka się w sobie, co z pewnością nie ułatwia jej drogi do wyjścia z problemu.

Jak opanować myśli i nerwy? Sposoby na stres

Sposoby na stres istnieją i co ważne – wcale nie potrzeba ich wiele, aby poradzić sobie z problemem. Oczywiście, przy bardzo przewlekłym i uporczywym stresie najlepiej zasięgnąć porady lekarskiej. Jednak są też domowe metody, które zmieniają nawyki i poprawiają nastrój.

medytacja

Po pierwsze:

Odrzuć ze swojej diety napoje pobudzające. Jeżeli jesteś fanem kawy, czy nawet zielonej herbaty, pożegnaj się z ich piciem. W silnych nerwach organizm potrzebuje się wyciszyć. Dlatego najlepiej wypijać herbatki ziołowe. Melisa będzie działać szczególnie kojąco.

Po drugie:

Zacznij medytować. Nawet pięć minut medytacji jest niezbędne w procesie doprowadzenia swoich myśli na dawne tory. Spędź czas ze sobą w innym wymiarze. Wejdź w rolę obserwatora, nie oceniaj i nie analizuj. Nie będzie to łatwe. Zwłaszcza na początku. Jednak z czasem zobaczysz różnicę i polubisz stan, w którym się znalazłeś 😊

Po trzecie:

Zainspiruj się muzyką relaksacyjną, która wyciszy Twój umysł… Nawet jeśli do tej pory byłeś fanem ciężkiej muzyki, powinieneś ograniczyć jej słuchanie do minimum. To ona powoduje, że mózg działa na wyższych obrotach, a to z pewnością nie przysłuży się sposobom na pozbycie się nerwów.

Po czwarte:

Zadbaj o higienę snu! Nie zaleca się „męczenia” oczu niebieskim światłem na noc. Dlatego tuż przed zaśnięciem zrezygnuj z przeglądania telefonu. Może zamiast tego tym razem to jakaś dobra książka wpadnie na dobranoc? 😉

Warto zastanowić się nad zmianą nawyków. Z pewnością załagodzą objawy długotrwałego stresu.

Nie pozwól, aby stres Tobą zawładnął. Pamiętaj, stres wpływa na Twoje zdrowie. A zdrowie to jedna z najcenniejszych wartości w naszym życiu 😊

© Coaching Find Flow - 2022

Część zdjęć wykonana przez Ewelina Galińska i Marta Pańczyk

realizacja: creativeflow.pl