Coaching i motywacja w realizacji celu

Realizując swoje cele, zdarza nam się powiedzieć, że brakuje nam motywacji do podjęcia kolejnych kroków. Czym więc jest motywacja, jak ją wzmacniać i dlaczego coaching to dobry sposób na jej rozwijanie? Za chwilę się tego dowiesz!

Czym jest motywacja?

Motywacja dzieli się na wewnętrzną i zewnętrzną. W pierwszym przypadku wykonujemy poszczególne zadania, ponieważ sprawiają nam one przyjemność i radość. Czujemy satysfakcję i entuzjazm. Jesteśmy ciekawi efektów i kolejnych etapów realizacji celu, gotowi do podjęcia nowych wyzwań. Pomaga nam wtedy znajomość naszej wizji i misji. Ważną rolę spełnia też dobór odpowiednich strategii, które zaprowadzą nas do wybranego celu, uwzględniając posiadane przez nas zasoby lub takie, które możemy nabyć w krótkim czasie. Motywacja wewnętrzna cechuje się tym, że trudności napotykane na drodze do zaspokojenia własnych potrzeb nie są nam straszne. Co więcej, działają na nas stymulująco.

Natomiast motywacja zewnętrzna wynika z otoczenia, czynników niezależnych od nas i bodźców, z którymi wchodzimy w interakcje. Spełnia swoją rolę, kiedy brakuje nam motywacji wewnętrznej, ponieważ wskazuje zewnętrzne skutki naszych działań lub ich braku.

Motywację dzielimy też na pozytywną i negatywną. Motywacja może się opierać na nagrodach, jakie uzyskamy, realizując cel. W tej sytuacji mamy do czynienia z motywacją pozytywną (czyli dodatnią) – oczekujemy pewnych korzyści. Występująca również motywacja negatywna (inaczej ujemna) charakteryzuje się chęcią uniknięcia kary lub innych przykrych konsekwencji wynikających z braku podjętych kroków, które mogłyby im zapobiec.

Znajomość powodów, dla których wykonujemy jakieś zadanie lub realizujemy cel, jest kluczowym etapem w rozumieniu naszego sposobu działania i rozwijaniu w sobie chęci do podejmowania kolejnych wyzwań. Jest to ważne m.in. w kontekście life coachingu i coachingu kariery 🙂

Przeszkody w realizacji celów

Motywy naszego zachowania i decyzji, które mają nas przybliżyć do celu, to nie wszystko! Na co dzień mierzymy się z utrudnieniami, które stanowią poważne zagrożenie dla naszych planów. Są to m.in.:

  1. Rozpraszacze – powiadomienia pojawiające się na telefonie, nowe odcinki ulubionego serialu i inne bodźce, które powodują u nas trudności w koncentracji na zadaniach;
  2. Słomiany zapał – sytuacja, w której na początku drogi mamy wysoki poziom motywacji, ale jej zasoby szybko się wyczerpują i brakuje nam ich na kolejnych etapach realizacji zamierzeń;
  3. Lęk – obawa przed porażką prowadząca do tego, że nie podejmujemy żadnych działań.

Od czego zacząć realizację celów?

Zacznij od zadania sobie prostych pytań:

  • Co może się najgorszego wydarzyć, jeśli podejmiemy działanie?
  • Co możemy stracić?
  • A co zyskać?

Ta szybka analiza pokaże Ci, czy warto podejmować jakiekolwiek kroki i dlaczego chcesz zrealizować swój cel, który powinieneś precyzyjnie zdefiniować, aby dopasować do niego plan działania i konsekwentnie realizować kolejne etapy.

Wizualizacja przyszłości, w której Twój cel będzie osiągnięty z pewnością doda Ci entuzjazmu i pozytywnego nastawienia w trudniejszych momentach pracy. Pamiętaj też, że za naszym zachowaniem i podejmowanymi działaniami kryją się określone motywy oraz powody, dla których chcemy zrealizować dany cel. Wyobrażenia osiągniętego sukcesu pokażą, że wysiłki prowadzą nas do czegoś ważnego.

Zgodność z naszymi wartościami i przekonaniami otworzy nas na nowe możliwości i wyzwania o różnym charakterze. Niektóre z nich będą nam utrudniać zadanie, ale inne sprawią, że cel może być przez nas osiągnięty szybciej lub przyjemniejszymi ścieżkami.

Ostatnią zasadą, którą warto mieć na uwadze nie tylko na początku drogi do realizacji celów, ale również na jej późniejszych etapach, jest świadomość siebie i otoczenia oraz akceptacja porażek stanowiących część procesu. Coaching kariery i life coaching czerpią z nich ważną lekcję, dzięki której coachee stale podąża za swoimi pragnieniami i celami.

Automotywacja, czyli sposób na działanie

Oprócz podstawowych zasad ułatwiających utrzymanie wysokiego poziomu motywacji poznaj te, które rozwiną Twoje umiejętności radzenia sobie z realizacją celów na co dzień. Zarówno w ramach sesji coachingowych, jak i poza nimi kluczową rolę odegra Twoja automotywacja 🙂

Wyznacz termin realizacji celu

Znajomość daty kończącej pracę nad zrealizowaniem naszego celu i uwzględnienie rozsądnego zapasu czasu będą nam przypominać o zadaniach, a jednocześnie nie będą stanowić dla nas dużego obciążenia. Regularnie sprawdzaj stopień realizacji zadań i efekty.

Rób małe kroki, ale regularne

Dopasuj tempo do swoich aktualnych możliwości i posiadanych zasobów. Miej na uwadze stopień trudności zadań oraz to, jakiego zaangażowania z Twojej strony wymagają.

Zaczynaj od najtrudniejszych zadań

Najpierw wykonuj zadania najmniej atrakcyjne. Przygotuj listy zadań, ale uważaj na pułapkę ich odznaczania – każde zrealizowane zadanie to sukces, dlatego nie miej wyrzutów sumienia, jeśli danego dnia nie zrealizujesz wszystkich planów, szczególnie jeśli zaczynasz dzień od tych najważniejszych.

Nagradzaj siebie za nawet małe efekty

Przygotuj dla siebie małe nagrody w trakcie realizacji mniejszych etapów składających się na większy cel. W ten sposób sprawisz, że realizacja planów będzie przyjemniejsza, bo do swoich zadań dodasz coś, co lubisz lub przynosi Ci radość.

Buduj wspierające relacje

Nawiązuj i pielęgnuj relacje z ludźmi o pozytywnym nastawieniu do świata. Otaczaj się optymizmem. Podziel się planami z kimś, kto będzie Cię w tym wspierał i nie bój się prosić o pomoc, np. W najtrudniejszych zadaniach. Znajdź kogoś, kto chce zrealizować podobny cel i razem do nich dążcie.

Szukaj inspiracji

Szukaj inspiracji, ale przede wszystkim z nich czerp. Poznawaj osoby, które już zrealizowały cel, który teraz stawiasz przed sobą, aby poznać możliwe ścieżki jego realizacji. Inspiruj się nie tylko ludźmi, ich decyzjami, ale też słowami.

Motywacja w procesie coachingowym

coachingu możemy mówić zarówno o motywacji zewnętrznej, jak i wewnętrznej i to właśnie ta druga jest kluczowa do podjęcia wszystkich działań, które zaplanujesz razem z coachem. Jeśli czujesz, że brakuje Ci automotywacji, możesz nad tym pracować podczas procesu coachingowego, a kolejne cele zaczniesz realizować z większym poczuciem zadowolenia i satysfakcji. Umów się na konsultację i przekonaj się, jak wielkie pokłady motywacji w Tobie drzemią! 🙂

© Coaching Find Flow - 2022

Część zdjęć wykonana przez Ewelina Galińska i Marta Pańczyk

realizacja: creativeflow.pl